piątek, 30 marca 2012

Pascha na Wielkanoc

fot. minrol.gov.pl
Tak się jakoś złożyło, że nigdy nie jadłam paschy. Nie ma u mnie w domu rodzinnym tego zwyczaju, nie złożyło się - ale wiedziałam, że to taki serowy wypiek na słodko. Kiedy więc zobaczyłam widoczne po prawej stronie zdjęcie, trochę się zdziwiłam - bo jak to, ciasto?

Jak się okazuje, pascha (paska) to nie tylko piramida z sera, śmietany, cukru i jajek, ale też pszenny, drożdżowy wypiek. Podaje się go i na Wielkanoc, i na święta takie, jak wesele. Wtedy pośrodku pojawia się wgłębienie na sól. W wersji wielkanocnej pojawiają się zdobienia w kształcie kwiatków, gałązek, kogutków.

Taka pascha to tradycyjny wypiek górali czadeckich, którzy wyemigrowali w XIX wielu na wschód Karpat, a po drugiej wojnie światowej wrócili do Polski, na Ziemie Odzyskane. Przepis, sposób wypiekania i zdobienia są przekazywane w rodzinach, ale można się z nimi zapoznać co roku podczas wystawy specjałów regionalnych w Muzeum Etnograficznym w Ochli

Znacie taką paschę? Pieczecie na Święta?

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz